OPOWIADANIA REFLEKSYJNE NIE TYLKO DLA MLODZIEZY
Blog > Komentarze do wpisu

DALSZY CIAG LOSOW TOMASZA Z AKWINU

Pojawiaja sie pewne proby zahamowania procesu upadajacej

scholastyki. Zadania tego podjal sie m. in. Franciszek Suarez

(1548 - 1617), jezuita, profesor znanych w tym czasie uniwersytetow w Koimbrze i Salamance.

Podejmuje on probe uaktualnienia tomizmu dla walki z reformacja.

Sadzil rowniez, ze tomistyczne dowody istnienia Boga sa niewystarczajace.

Ruch na rzecz odrodzenia tomizmu, zainicjowany przez Suareza

i podtrzymywany przez Towarzystwo Jezusowe, nie doprowadzil

do spodziewanych rezultatow. Jezuici hiszpanscy nie zdolali

wzbudzic szerokiego zainteresowania doktryna Akwinaty w innych krajach i ruch ten w XVII w. praktycznie zamiera.

Odtad przez kilka wiekow filozofia Tomasza kultywowana byla

jedynie w osrodkach klasztornych i koscielnych jak rowniez

w seminariach duchownych.  Fakt ten stwierdzaja otwarcie

nawet filozofowie katoliccy.

Filozofia zawsze jest w ostatecznym rozrachunku dzieckiem

swej epoki, jest wyrazem potrzeb spolecznych.

Filozofia Tomasza nie byla potrzebna mlodej burzuazji. Filozofowie Franciszek Bacon i Kartezjusz sadzili, ze filozofia

powinna miec charakter praktyczny, utylitarny.

Bacon twierdzil: ile posiadamy wiedzy, tyle mamy wladzy.

Kartezjusz mowil, ze powinnismy sie stac panami i posiadaczami

przyrody.

piątek, 31 lipca 2009, liczby-11